tirsdag den 29. december 2009

Er det overhovedet muligt at redde Amazonas regnskoven?


Hej alle sammen


Saa er jeg tilbage med et indlaeg hernede fra Brasilien. Idag har jeg valgt at fortaelle om mine egne tanker omkring bevarelsen af regnskoven, den almene brasilianers tanker og droemme samt hvad der bliver gjort fra den brasilianske regerings side for at stoppe faeldningen af verdens stoerste regnskov.


Jeg tror vi alle er en smule skuffede over resultatet af klima topmoedet i Koebenhavn. Saa meget haab foeler jeg personligt ikke der har vaeret laenge og netop derfor er det ekstra skuffende at det hele sluttede uden konkrete tiltag. Heldigvis blev der lavet en saeraftale mellem Norge og Brasilien omkring Amazonas, saa lad os krydse fingre for at disse to lande kan opnaa gode synergier i deres faelles arbejde imod den ulovlige skovhugst. At Norge saa maaske har en lidt anden agenda med samarbejdet - ja saadan er det vel bare. De skal nok faa en del ordrer fra olie felterne udenfor Rios Kyst :-)


Det er med tanke paa netop topmoedet at jeg vil saette fokus paa hvordan fx açaí og meget andet kan vaere med til at bevare regnskoven. Bramisto, Greenpeace og Den Brasilianske Organisation For Bevarelse af Regnskoven, mener at man gennem en kontrolleret hoestning af açaí og andre superfrugter giver traeerne en vaerdi som de staar i skoven og ikke som et moebel hjemme i vores stuer. Og der findes faktisk adskillige andre projekter, hvor planen er at lave groenne oekologiske produkter uden at belaste regnskoven. Jeg har faaet stor indsigt i disse projekter og jeg vil fremover loebende fortaelle Jer om dem - det kunne jo vaere I var interesseret i at vaere med i et af projekterne? Man skal aldrig undervurdere hvad et enkelt menneske kan opnaa. Saa foelg endelig med her paa Bramisto bloggen.


Desvaerre mener de fleste brasilianere faktisk at loebet er koert for Amazonas regnskoven. En meningsmaaling foretaget af Globo viste at hele 69% af befolkningen mente at det var for sent at bremse den forfaerdelige udvikling. Det er en trist viden, da disse mennesker virkelig kender den regering der staar bag beskyttelsen af regnskoven. Problemet er at 90% af faeldningen i regnskoven er ulovlig og der bliver fra regeringens side ikke sat nok ressourcer ind for at bremse traepirater mm. (og dette selvom politikerne altid gaar til valg paa netop Amazonas). Jeg kan virkelig godt forstaa brasilianerne, men jeg er dog overbevist om at de ikke har ret. Vi maa vente og se. I mellemtiden maa vi soerge for at goere det saa godt vi kan for at give regnskoven en vaerdi staaende stand - i Bramisto har vi valgt at goere det gennem açaí.


Kan I have det godt indtil naeste gang - Jeg er desvaerre ved at blive afbrudt af en meget sur dame som mener at hun nu skal bruge min computer. Saa det faar hun da bare lov til :-)


Hyg Jer!


Rafael


Ingen kommentarer:

Send en kommentar